top of page
Desiree-stol_edited.jpg

IMG_1382.jpeg

Mitt dagliga iskaffe

IMG_6366.jpeg

Min sittplats på kontoret

D522E5F5-8049-40C6-B2B1-0965F5CDA355.cr2

Mina anteckningar

En resa från idé till verklighet

Med en passion för design, psykisk hälsa och berättande driver Desirée Stiernstam Berg ULO, en reklambyrå för småföretag som söker enkla, effektiva lösningar för att växa.

Desiree-stol_edited.jpg

Hur började det?

Allt började egentligen med en enkel fråga; ”Varför arbetar ni inte mer med er marknadsföring?” Året var 2015 och jag ställde frågan till småföretagare jag mötte under gymnasiet. Svaret jag fick var nästan alltid detsamma; “Vi hinner inte”.

Skam den som ger sig 

Jag förstod direkt att detta inte bara var en praktisk utmaning utan ett hinder som höll

tillbaka företag från att växa. Jag kunde acceptera att tiden var en bristvara, men jag kunde inte acceptera att det inte fanns någon lösning på det. Så mitt svar var enkelt: Låt mig göra det åt er. Sedan dess har jag arbetat för att göra effektiv marknadsföring tillgänglig för de företag som inte har råd med större byråer eller tid för att göra det själva.

Några av de hundratals bilder jag tagit på diverse reklam jag sett på stan.
Bild på ett skyltfönster
Bild på en annons om ledig lokal
Några av de hundratals bilder jag tagit på diverse reklam jag sett på stan.

Snabba fakta

Favoritbok: Hundred years of Solitude

Dold talang: Bowling, och att snubbla på saker

Hobby: Måla nakna män i bläck

Älskar: Att få skapa och att få hjälpa människor 

Hatar: Människor som inte vill lära eller förändras

Favoritcitat:
"Society gathers knowledge faster than than society gathers wisdom" - Isaac Asimov

Bild på en soptunna med reklam
Bild på en affisch om munskydd
Jag vill förändra.png
Rubriken till utkastet av min första affärsplan som jag skrev 2016.

Varför just småföretagare?

För mig har det alltid handlat om mer än att hjälpa företag – det handlar om att hjälpa människor. Småföretagare är de mest hårt arbetande människor jag mött i mitt liv, men digitaliseringen har förändrat deras förutsättningar fullständigt. Idag måste du vara där dina kunder är, och det kräver tid och pengar – något småföretagare ofta har begränsat av.

Att göra skillnad
För mina kunder handlar det sällan om att målet är att köpa ett nytt sommarhus, utan det handlar om att ha råd att kunna ta semester, att slippa oroa sig över obetalda fakturor och att kunna gå hem tidigt för att umgås med de man älskar. Och det är när jag kan bidra till sådana saker som jag känner att jag gör störst skillnad. 

Varför generalist?

Jag tror att min ADHD har gjort det svårt för mig att stanna kvar vid ett enda ämne. Istället hittar jag nya intressen hela tiden, vilket har gjort mig till en generalist snarare än en specialist. Men jag tror även att det är en av mina främsta styrkor, eftersom om du förstår nyanserna i varje marknadsföringskanal och kan koppla dem till affärsmål, så har du plötsligt en förmåga att se en helhet, knyta ihop trådar och  skapa nya lösningar utifrån olika förutsättningar. 

ADHD och kreativitet 

Jag tror att den här branschen är perfekt för många med ADHD – eller åtminstone är den det för mig. Här finns högt tempo, stor variation av uppdrag och alltid något nytt att lära sig. Arbetet pendlar ständigt mellan analys och kreativitet, vilket gör att det aldrig blir enformigt – något min hjärna verkligen inte klarar av. Jag har kämpat länge med att hitta en plats där jag fungerar, men här känns allt så naturligt. Det finns faktiskt nästan inget jag älskar mer än mitt jobb.

Samma vision, nu som då

Min vision för ULO är enkel: vi ska hjälpa Sveriges småföretagare att växa genom lösningar som är både enkla och kostnadseffektiva. Och jag kommer inte att sluta förrän vi har uppnått det. Som rubriken till min första affärsplan 2016: ”Jag vill göra skillnad, på riktigt.”

Läs om henne i DN här: 

Desirée Stiernstam Berg fick diagnos som vuxen: ”Vad är adhd och vad är jag?”

bottom of page